A stressz oka: 1. Kellemetlenségek miatti elfojtás

A stressz oka: 1. Kellemetlenségek miatti elfojtás

Az elfojtások egyik gyakori okát a kellemetlenségek jelentik, ha nem akarunk velük vagy a következményeikkel szembenézni. Alapvetően mindegyik elfojtás bizonyos szinten erről szól. Tudjuk, hogy sokszor elkerüljük, hanyagoljuk azt, amiről nyilvánvaló, hogy a hasznunkra válna, de nincs hozzá kedvünk, kellemetlen, kényelmetlen, vagy a problémákat, a konfliktust látjuk benne, és félelemmel tölt el.

A kellemetlenségek elkerülésére mélyen ezer indítékunk lapulhat meg, melyek sokszor elrejtőznek az értelmes kifogásaink, érveink mögött, elfedve, hogy valójában mitől tartunk, miért kerülünk el valamit. Ilyenek például, amikor valami

  • túl nehéz
  • elhúzódik
  • nem kedvezőek a körülmények
  • nem szeretjük vagy utáljuk a személyeket
  • szégyellünk valamit
  • nem akarjuk, hogy a gyengeségünk kiderüljön
  • nem érezzük rá képesnek magunkat
  • nem tudjuk elég jól kommunikálni
  • meg akarunk felelni
  • nem akarunk leégni
  • félünk az elképzelt konfliktustól
  • le kell mondani valamiről
  • vagy egyszerűen csak nem élvezetes

A halogatás hátterében is gyakran elfojtás, elkerülés áll, mert nem szeretünk valamit, túl sok időbe telik, dolgozni kell vele, félünk a kudarctól, nehéz, és ezért úgy „oldjuk meg”, hogy félretesszük, majd (talán) később nekirugaszkodunk. Mivel ezzel egyáltalán nem oldottuk meg a feladatot, csak tovább gyűlik, és egyre nagyobb nyomást, feszültséget gyakorol ránk. Milyen érzés, amikor végre elvégzel egy nagyon fontos, régen halogatott tennivalót? Felszabadító megkönnyebbülés, igaz? Az elfojtások is elhanyagolt, fontos feladatok, ezért ne halogassuk őket! Igyekezzünk megoldani, hogy jól érezhessük magunkat!

Egy megrázó eseménynél ösztönös, hogy a fájdalmat, hiányérzetet el akarjuk kerülni. Inkább túllépünk rajta, felejteni akarjuk, vagy csak lekötni magunkat valami mással, hogy ne érezzük az ezzel járó negatív érzést. Ilyen a fel nem dolgozott gyász, vagy bármilyen nagyobb veszteség az életben. Amikor valakinek a munkájában fordulnak elő megrázó események, akkor is sok elfojtás keletkezik: sebészek, kórházi orvosok, ápolók, katonák, rendőrök, kriminalisztika, katasztrófavédelem, hentes stb. Minél inkább elfojtással kezeli valaki az élethelyzeteit, annál érzéketlenebbé válik, de a belső feszültséget és a visszahatásait nem tudja elkerülni. Ezért megrendítő élethelyzetekben, stresszes munkakörökben rendszeresen ki kell kérni hozzáértő szakemberek segítségét.

Ahogy a korábbi cikkben említettem, az első lépés, hogy észrevegyük magunkban a kellemetlenségek elöli menekülést, rossz érzést, feszültséget. A 7 elfojtás típus leírása után rövid útmutatást adok, hogyan szabadulhatunk meg az elfojtásainktól.

Folytatás következik

Nagy A. Csongor
az Intelligens Gyógyulás könyv szerzője

Tanácsadás

Az Érdemes Élet a sorsdöntő problémáid megoldásában tud segíteni, pótolni azt a nélkülözhetetlen tudást, ami hiányzik ahhoz, hogy minőségibb életet élj.

Könyv

Intelligens Gyógyulás könyv - Nagy A. Csongor - betegségek lelki okai gyökerének megoldása

A betegségeket kiváltó lelki okok megoldása: logikus útmutató…

Sok évnyi terápiás tapasztalatra épülő, gyakorlati tanácsok…

Facebook

Friss hírek a megjelenő új könyvekről, előadásokról, eseményekről, videókról, cikkekről.
Kövesd a facebook oldalunkat:

Maradj kapcsolatban!

Értesítések kérése a megjelenő új könyvekről, előadásokról, eseményekről, videókról, cikkekről:

Keresztnév: *

E-mail cím: *

Feliratkozásommal elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót.